środa, 3 czerwca 2015

" Z pokora dziecka cichego, wyznaję Ci swe tajemnice..."

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej, w tradycji ludowej: Boże Ciało, została wprowadzona w Polsce w 1320 r. przez biskupa krakowskiego Nankera. Obchodzona jest w czwartek, jedenastego dnia po zesłaniu Ducha Świętego. Od XV w. obchodom Bożego Ciała towarzyszą uroczyste procesje z Hostią w monstrancji, które prowadzą do czterech ołtarzy. Przy każdym z nich śpiewana jest Ewangelia, a kapłan błogosławi wiernych Przenajświętszym Sakramentem. W czasie takiej uroczystej procesji ulicami Olesna, każdego roku, wśród chorągwi kościelnych i feretronów idzie poczet sztandarowy naszego Gimnazjum, na którym widnieją symbole szkoły pod patronatem Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Pośród ministrantów, strażaków, dziecięcej i młodzieżowej drużyny pożarniczej, służby Maryjnej, chyba najwdzięczniejszą część procesji stanowią dziewczynki w strojach krakowskich sypiące kwiaty przed Najświętszym Sakramentem i mali chłopcy z dzwoneczkami w dziecięcych rączkach.
Aby napełnić koszyczki kwiatowe, każdego roku na ten dzień zakwita już mnóstwo kwiatów, ich płatki ścielą kolorowy dywan.
Kocham to Święto. Od najmłodszych lat moja Mama zabierała mnie na bagażnik swojego wysłużonego roweru i podróżowałyśmy do odległego o 5 km kościoła. Czasami " złapał" nas deszcz, a czasami burza, ale nigdy nie żałowałyśmy wyprawy...
Mama, rzecz jasna, zakupiła dla mnie krakowski strój ( jaki on był piękny, zwłaszcza bogato haftowany gorset).
Ale pięcioletnia Basia zapragnęła mieć na zmianę białą, długą sukienkę.
Więc Mama zakupiła odpowiedni materiał ( w sklepie, w którym przepracowała za ladą 40 lat), a ja pobiegłam do pani Ireny, żeby uszyła sukienkę. P. Irena była bezdzietna, mieszkała blisko sklepu, więc szybko się z nią zaprzyjaźniłam.
 Pamiętam ten dzień, kiedy usiadła do maszyny, a ja jej towarzyszyłam. W pewnym momencie zapytała mnie, jakie mają być rękawy. Pomyślałam wtedy, że P. Jezus na obrazkach zawsze widniał w szatach z szerokimi rękawami. Jakże więc mogły być inne? Nie powiedziałam P. Irenie o moim odkryciu, ale zapewniłam ją, że mogą być tylko szerokie...
 Sukienka była piękna i nosiłam ją zamiennie z krakowskim strojem.
P. Ireny już dawno nie ma na tym świecie, ale pozostała w moich wspomnieniach w białej sukience z " Pana Jezusowymi rękawami".
 Mijały lata, potem jeździłam z moimi Synami na procesje w oktawie Bożego Ciała.
Synowie dawno dorośli, a ja kocham to Święto jednakowoż...
 I robiąc fotografie zakwitającym w moim ogrodzie kwiatom, wspominam z wdzięcznością te odległe lata.

MODLITWA

Chciałam Ci tyle powiedzieć Panie
ale moje słowa zagłuszył śpiew kobiet 
inne błąkały się pod sklepieniem
gdy ludzie w pośpiechu opuszczali kościół
pewnie Cię nie poznali
co innego gdybyś głośno przemówił
albo pokazał Twoje Święte Rany
a Ty milczałeś ukryty w białej Hostii
w cierpliwym oczekiwaniu na nasze radości i troski

patrzyłam na Ciebie 
w niepojętym uwielbieniu
a myśli skrótem
przemierzały życie
że ledwie zdołałam wyszeptać

dziękuję.

36 komentarzy:

  1. Każdego roku uczestniczę w uroczystości Bożego Ciała. Kocham to Święto.
    Zawsze idę na Mszę Świętą o siódmej rano a potem na dziesiątą na procesję.
    Basiu, miłego świętowania:)*

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudne kwiaty, dzięki nim to Święto staje się wyjątkowe.....

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak pięknie wspominasz to święto, Basiu, że aż się wyczuwa ten podniosły nastrój. A kwiaty w Twoim ogrodzie są tak piękne, że prawie czuję zapach piwonii i róż :) Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja niestety jutro pracuję. W Belgii nie jest to dzień wolny od pracy, sciskam Basiu. Milego świętowania, głębokich przeżyć:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to święto bierze swój początek właśnie w Belgii.

      Usuń
  5. Będe i ja świętowąć , już przygotowałam komeszke i dzwonek dla wnuka

    OdpowiedzUsuń
  6. Basiu miłego świętowania. Pozdrawiam Zosia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Też odwołałam się do wspomnień z dzieciństwa z okazji tego Święta. Wzruszające.

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne wspomnienia, piękny wiersz i kwiaty z Twojego ogrodu. Piękne i podniosłe święto. Kwiaty sprawiają, że jest jeszcze piękniejsze. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję, radosnego świętowania życzę!

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie jest święto i piękne kwiaty w ogrodzie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne wspomnienia i śliczne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Boże Ciało należy do tych świąt z większą oprawą i bardziej celebrowanych. U mnie już od wczoraj strojono trasę procesji. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię Boże Cało procesję, podniosły klimat i te cudne małe aniołki w białych sukieneczkach sypiące kwiatki. Dzisiaj była wspaniała pogoda już tak dawno nie było na szosie takiego dywanu z kwiatów jak dziś. Masz takie śliczne kwiaty aż wydaje się, że czuję ich zapach. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
  14. Masz piękne wspomnienia i bardzo lubię czytać to co opisujesz.Kiedy w Boże Ciało jest śliczna pogoda to uczestniczenie w procesji jest głębokim i pięknym przeżyciem.Pozdrawiam Basiu...))

    OdpowiedzUsuń
  15. ...i wszelkiej radości wynikającej z dzisiejszego święta, Basiu. Buziam :)))

    OdpowiedzUsuń
  16. Basiu, jestem Ci wdzięczna za każdy wpis na Twoim blogu....

    OdpowiedzUsuń
  17. Basiu dziękuję za ten piękny wpis, moje myśli też biegną w tym dniu do lat z dzieciństwa, gdy w kujawskim stroju uczestniczyłam w tych świętach. Kwiaty pięknie kwitną, u mnie piwonie bylinowe dopiero w pączkach. .

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne przemyślenia owite cudowną oprawą graficzną, pięknie iść z Tobą w procesji Bożego Ciała serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. boże Ciało - piękny dzień - zawsze pamiętam jak jeździłąm z tatko do ogródou jego znajomego po kwiaty - zebym miała w koszyczku do sypania - jakie to były piękne czasy- buziaki ślę Marii

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne masz wspomnienia , Basiu :) Jako dziecko uwielbiałam Boże Ciało, sypałam kwiatki i stroiłam się białą sukienkę, więc jakże mogło by być inaczej:) Maki z poprzedniego posta przecudowne, zabieram ich obraz zamknięty pod powiekami ze sobą:)
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  21. Gdy byłam małą dziewczynką sypałam kwiatki w Boże Ciało, zawsze lubiłam to święto i nadal lubię. Jest takie podniosłe, uroczyste i piękne. Kościół w Boże Ciało wygląda najpiękniej.
    Miłego weekendu !

    OdpowiedzUsuń
  22. W Anglii również nie obchodzi się tego święta.
    Miłe wspomnienia :) Sama też kilka razy sypałam kwiatki :)
    Bardzo przyjemnie wspominam samo zbieranie kwiatów, bieganie po łąkach, wybieranie tych najładniejszych :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Boże Ciało to nie tylko piękna tradycja, ale także wyjątkowe święto. Za każdym razem gdy kwitną piwonie przypominam sobie, jak z siostrą sypałyśmy kwiaty w ślicznych białych sukieneczkach :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak pięknie wszystko opisałaś Basieńko. Tak wpleść swoją historię w przepiękne fotki kwiatów, mało kto potrafi. Bardzo pouczająco i osobiście do tego tematu podeszłaś, i ten wiersz na zakończenie, zwieńczył dzieło / posta/. Dziękuję Ci za ten wpis.)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Cieszę się, że obudziłam w Was takie piękne wspomnienia:-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziękuję:) za piękno, radość, dzielenie się, poezję, barwy...za życzliwość i to miejsce :) Błogosławionego dnia życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Przepieknie i cudnie kwitną róże... tylko właśnie, jakaś nostalgia mnie złapała, bo jak już kwitną róże to jest lato... a ja jeszcze wiosną się nie nacieszyłam... pozdrawiam :)))))

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo uroczyście, pachnąco z pięknymi wspomnieniami i cudowną poezją. Jak zwykle u Ciebie Basiu , Dziękuję. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  29. Pięknie opisujesz swoje wsomnienia. Ja również mam mnóstwo wspomnień pozytywnym związanych z Bożym Ciałem.
    Także byliśmy na procesji w moim mieście. Zawsze mam dreszcze, kiedy gra orkiestra religijne pieśni...
    Piękne zdjęcia i utwór. Pozdrawiam Cię ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  30. Basiu, tak przepięknie opisałaś to Święto...I tak cudownie opisałaś swoją Mamę i Panią Irenkę....Aż czuje się jakby się tam wtedy z Tobą było... Tak sentymentalnie, tak pięknie, tak miło... Tak swojsko... Tylko Ty masz taki talent.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są takie osoby i sytuacje, które zapadają w serce...

      Usuń