sobota, 17 sierpnia 2024

Akacjowy zapach irysów.

Człowiek się uczy przez całe życie...i dobrze.
Zawsze myślałam, że zapach irysów jest tak subtelny, że ledwie wyczuwalny.
A tymczasem...
W ubiegłym roku, późną jesienią wyrosło kilka irysków z nasion. Wiosną nie zakwitły, ale teraz zrobiły mi sierpniową niespodziankę, no bo gdzież irysy w sierpniu, chyba, że takie...wspomnienie słodkiego dzieciństwa:-) Smaki dzieciństwa zakorzeniają się mocno.

Wróćmy jednak do tych ogrodowych.
Akurat ta odmiana jest niezwykle subtelna, duże białe kwiaty z błękitnym żyłkowaniem, a na dodatek cudownie pachną, akacjami, ale jeszcze piękniej. Zatrzymuję się przy nich by wdychać tę woń, która wkrótce zniknie równie ulotna jak jej sprawcy.
No to chyba dziś w odcieniach bieli pozostanę, bo dzień przed Zielną dziękowaliśmy za 42 rocznicę ślubu, a tych co nie wiedzą poinformuję, że to dzień św. Maksymiliana, który właśnie 14 sierpnia 1941 roku dobrowolnie oddał życie za współwięźnia, ojca rodziny, umierając przez ponad dwa tygodnie śmiercią głodową.
W tym samym roku, w którym zawarliśmy związek małżeński, Jan Paweł II ogłosił franciszkańskiego męczennika, świętym. To też taki nasz rodzinny Święty...
A oto biel w ogrodzie jako wspomnienie jasnych chwil tych dobrych fragmentów życia...
Biały kolor potrafi rozjaśnić każdy mrok...
I w malarstwie też dziś odcienie bieli...
A sierpień gna w zawrotnym tempie...

SIERPIEŃ

Otula nas lato sierpniowym upałem
i zioła rozrzuca po polach i drogach
wędruje z ptakami po błękitnych szlakach
na ścierniskach zostawia ślady stóp swoich
brzęczy owadami w korowodach sierpnia
i pisze listy z dalekich wakacji

nasze lato kolejne moje i twoje
ubarwione kwiatami i zapachem łąki
zamknięte w miłości silniejszej
nad promienie złocistego słońca...

Do następnego spotkania...dziękuję, że jesteście...


24 komentarze:

  1. To Irysy jeszcze można gdzieś kupić? Uwielbiałam je, szczególnie te z makiem:)
    Pięknie bieli się w Twoim ogrodzie Basiu.
    Wszystkiego najlepszego dla Was! Niech kolejne lata RAZEM będą najpiękniejsze pod słońcem.
    Ściskam Cię mocno!

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratulacje z okazji kolejnej rocznicy ślubu, zacny dzień. Sporo białych kwiatów, są śliczne.Wiersz pięknie oddaje sierpniowe dni, pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna jest biel w Twoim ogrodzie. Uroczy sierpniowy wiersz :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Powiem Ci ze tymi irysami w sierpniu to mnie zaskoczyłaś, choć przyznaję bez bicia że białych jeszcze nie widziałam !! Zresztą że Maxymilian umarł śmiercią głodową też nie wiedziałam.
    Moje gratulacje z okazji rocznicy ślubu !!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Każdy kolor w Twoim obiektywie i słowie nabiera nowego, pięknego życia. Mamy w takim razie wspólnego patrona; postać świętego Maksymiliana i jego historia od zawsze była dla mnie ogromnym wzorem. Do dziś jego figura dzielnie strzeże moich czterech ścian.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na wstępie gratulacje dla Was!!! i życzenia pięknych, białych chwil na dalsze Wasze życie🌹 irysy białe bardzo rzadko widuję w ogrodach. Są przepiękne. Niestety nie miałam okazji ich spotkać w szkółce. Na widok irysów cukierków uśmiech sam pojawił się na twarzy. Myślałam że ich już nie ma w sprzedaży. Basiu biel w Twoim ogrodzie, na obrazie i wiersz sierpniowy bardzo mi się podobają. Pozdrawiam serdecznie 💕

    OdpowiedzUsuń
  7. Winszuje kolejnej rocznicy! Sierpień rzeczywiście gna na łeb na szyję ale pogoda ciągle cudnie dopisuje! Piękne zdjęcia i kwiaty, zresztą - jak zawsze! Pozdrawiam Cię serdecznie i zapraszam do mnie flowersblossominthewintertime.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Irysy, kukułki, krówki...to nasze dzieciństwo.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie spotkałam się do tej pory z białymi irysami i z białymi mieczykami. Zapach mogę sobie więc tylko wyobrazić. Twoje białe kwiaty są przepiękne.
    Gratuluję pięknego małżeńskiego stażu. My mamy w tym roku 41 .
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Doczekaliście pięknej rocznicy ślubu, w związku z tym ślę moc życzeń na dalsze wspólne lata. Wy w rocznicę macie białe kwiaty a my biel śniegu ;) Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  11. Życzenia Basiu z okazji kolejnej rocznicy. Piękne kwiaty. Bardzo lubię Twoje posty. Pozdrawiam serdecznie ☀️🌞🌞☀️

    OdpowiedzUsuń
  12. Kwiaty Irysy uwielbiam ale cukierków już nie ;) Wszystkie kwiaty przepiękne.

    OdpowiedzUsuń
  13. Gratuluję Wam pięknej rocznicy! Kwitnące irysy w sierpniu to ewenement przyrody. Są przepiękne.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Gratuluję zacnej rocznicy ślubu. I cieszę się, że mogłam Was poznać osobiście. Ja aktualnie na Msze chodzę właśnie do parafii p.w. św. Maksymiliana Kolbe. Nawet zostałam zaproszona na odpust jako prawie parafianka. Śliczne kwiaty masz w ogrodzie. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  15. Gratulacje rocznicy :D Irysy są piękne!

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj końcówką sierpnia Basiu
    Jak wiesz kocham sierpień, akacje i irysy...
    Trochę jestem spóźniona, ale serdeczne życzenia z okazji Waszej rocznicy. Niech anioły nie opuszczają Was w Waszej codzienności
    Pozdrawiam przygotowaniami do wyjazdu

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo Wam wszystkim dziękuję za przemiłe komentarze i życzenia.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zdjęcia zachwycają... te kwiaty są po prostu przepiękne:)
    Wszystkiego cudownego dla Was z okazji rocznicy ślubu!!

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo lubię biały kolor ,kojarzy mi się ze słońcem,radością,pogoda ducha
    Rocznica ślubu cudowna-Gratulacje !

    OdpowiedzUsuń
  20. Gratuluję rocznicy, wszystkiego dobrego na dalszej drodze życia. Przepiękne białe kwiaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jeszcze raz: wielkie dzięki...

    OdpowiedzUsuń
  22. Oj pamiętam, pamiętam ten smak z dzieciństwa Basiu 😃 Dzięki za podzielenie się ślicznym wierszem.

    OdpowiedzUsuń