czwartek, 4 stycznia 2024

Dawno nie było zagadki???

Właściwie to jaki powinien być wiodący temat w pierwszym poście nowego roku???
Każdy pewnie podałby coś innego ( ciekawa jestem czym nas zaskoczy Ismena, ona ma świetne pomysły), a moje rozbiegane myśli nie chcą się ogarnąć, więc zacznę od zagadki, która zrodziła się podczas spaceru po naszym lasku w ostatni dzień starego roku.
Wiek mocno dojrzały:-) ma to do siebie, że człowiek zwraca uwagę na szczegóły, których nie dostrzegał gdy był młody.
Bo cóż mnie obchodziła kora napotkanych drzew...a teraz mnie obeszła:-)
Zaczęłam wnikliwie obserwować różnice w pniach poszczególnych drzew i obserwacje okazały się bardzo interesujące.

Stąd też pomysł zagadki.
Postanowiłam wybrać tylko pięć drzew, w dodatku na tyle znanych, żeby zwyczajny amator leśnych spacerów mógł bezbłędnie odpowiedzieć na pytanie o ich nazwę.
Pierwsza poprawna odpowiedź, oczywiście z zachowaniem należytej kolejności zostanie nagrodzona.
Zaczynajmy zatem:
1.
2.
3.
4.
5.
Łatwe?
Tym, którzy nie czują się mocni w temacie, prezentuję na pocieszenie kilka leśnych, styczniowych fotek:-)
A na skalniaku zakwitł mały floksik szydlasty, ot miał taką zachciankę na Nowy Rok:-)
Bo stokrotki są jak zawsze, wierne, niezawodne przez cały rok.
A dopóki wieczory są długie, to trzeba je wykorzystać na czytanie dobrych książek.
Polecam sagę krynicką Edyty Świętek, trzy tomy wspaniałej opowieści, oto ostatnia część.
I bardzo dziękuję za życzenia, które dotarły po Bożym Narodzeniu za sprawą naszej "błyskawicznej" poczty, ale świąt jest dużo, a szczere życzenia są zawsze miłe sercu.
Ogromnie dziękuję Agai https://aggajas.blogspot.com/, Maksowi https://kochamswojswiat.blogspot.com/, Eluni http://rekodzieloeluni.blogspot.com/, Wandzi https://wanda-mojatworczosc.blogspot.com/
Małgosi https://papierowy-jarmark.blogspot.com/
Agusi https://aga-craft.blogspot.com/
Dla Was wszystkich Święta Rodzina, ostatni z moich rysunków.
Serdecznie pozdrawiam i na konkursowe odpowiedzi czekam:-)

20 komentarzy:

  1. Basiu dzisiaj tak na szybko. Mam trzy typy tylko sosna, dąb, buk...
    Te znam. Buk to Moje Drzewo, o którym nieraz wspominam. To także mój znak według horoskopu celtyckiego
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, moją odpowiedź pisałam na łapu, capu... Bardzo lubię Twoje zagadki, nie chciałam się bowiem spóźnić z odpowiedzią. Zdjęciom się dokładnie nie przyjrzałam, bo cóż z moim wzrokiem można dojrzeć na telefonie? Jak wiesz jestem tutaj zazwyczaj w wekeend... A ponieważ moja natura niezostawiania niczego na później, nie dałaby mi żyć do dzisiaj, odpowiedziałam... Teraz mam duże, wyraźne zdjęcia... Zatem mogłabym spróbować napisać co jest na 3 i 5 zdjęciu. Jednak dam szansę innym, zwłaszcza, że jedno z tych drzew zostało już rozpoznane, tak sądzę... Ciekawe, kto odgadnie, tą najtrudniejszą zagadkę? A może już odgadł... Bo przecież i ja mogę się mylić:)))
      Basiu życzę dobrego roku oraz nieustannej obecności Anioła Stróża

      Usuń
  2. Przepiękny rysunek, śliczne kadry oraz wspaniałe niespodzianki od pamiętających blogerów. Ślę moc serdecznych pozdrowień Basiu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uważność i wrażliwość na przyrodę to jest jak najbardziej piękny temat styczniowy. Spierałabym się, czy uważność jest wypadkową wieku ;) raczej właśnie wrażliwości; owszem wymaga wyciszenia i pewnego spokoju ducha. Piękny spacer a zagadka wcale dla mnie niełatwa, choć najpierw pomyślałam, że to nie będzie nic trudnego, ale jednak mam wątpliwości co do zdjęć 3 i 4. Właściwie to nie jestem już pewna niczego, im dłużej się przyglądam. Więc dość przyglądania i oto moje typy:
    1. modrzew polski (Larix polonica) starsze, kilkudziesięcioletnie drzewo o spękanej korze
    2. dąb (ale nie jestem pewna, moje dęby mają trochę inną korę, może to kwestia tego czy szypułkowe czy bezszypułkowe). Albo co gorsza to wcale nie jest dąb ;)
    3. nie wiem, więc niech będzie klon jawor :)
    4. nie wiem, może dzika wiśnia albo jarzębina?
    5. wierzba, stare drzewo.
    Reasumując: widzę braki mojej przyrodniczej wiedzy, idę to nadrabiać :) Bardzo udany pomysł na zagadkę! Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Często spaceruję po moim Małym Lasku. Przytulam się do brzóz to bo takie w nim rosną. Trudno mi rozróżnić korę prezentowanych drzew. To jest rosyjska ruletka.
    1. sosna,
    2. klon,
    3. lipa,
    4. osika,
    5. akacja,
    Z niecierpliwością czekam na kolejne typowania i rozwiązanie.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny rysunek Basiu. Jesteś uzdolnioną artystką. Uwielbiam i bardzo cenię Twoją twórczość.
    Ja teraz podobnie czuję patrząc na cudo dookoła. Wcześniej przechodziłam obok może nie obojętnie, ale z niewielkim błyskiem w oku. Teraz potrafię stać i napajać się pięknem i tym stanem, który czuję patrząc na cuda natury i wytwory nasze, ludzkie, słuchając lub odczuwając.
    Zagadka trudna. Obstawiam - sosna, dąb, topola, buk, i ? - też mam skojarzenie z wierzbą, ale chyba sugestia Ady tak na mnie podziałała:))) Ależ jestem ciekawa rozwiązania zagadki. Od dziś Będę uważniej patrzyła na korę:)
    Uściski Basiu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widać taki ryt czasu, ciekawią nas rzeczy których nie dostrzegaliśmy.Do lasu mam daleko ale idę popatrzeć na balkon gdzie w skrzynce wciąż rośnie pietruszka, seler też i obserwuje moją cebulkę 7 łatkę, napawam się tą zielenią, pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  7. Basieńko, zachwyciła mnie Twoja interpretacja Świętej Rodziny.
    Tulę mocno.

    OdpowiedzUsuń
  8. Sosna, dąb, topola, buk, wierzba? Jej, niby znam drzewa, a po samym tylko pniu jakoś się przycinam i nie wiem :)
    Ja miałam zrobić jakiś spokojny wpis wchodzący w nowy rok, ale wyszło jak wyszło... z nową książką. Na wpis noworoczny trzeba będzie poczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Basiu nie znam się na drzewach więc zagadkę odpuszczam pozostawiam dla innych. Fajnie że miałaś okazję pospacerować po lesie. Fajny Twój rysunek Świętej Rodziny, widać że masz talent nie tylko do pisania. Książek Edyty Świętek nie znam ale jak polecasz to się z nim zaprzyjaźnię.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Za trudne chyba dla mnie.
    1-sosna 2-świerk albo dąb, 3-klon jawor 4 - buk 5-modrzew
    Ale pewnie nie mam racji.

    Zdjęcia śliczne. Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytam z wielkim zainteresowaniem i cieszę się, że Was też zainteresowałam tematem drzew. Nic nie mogę sugerować, ale sama miałabym również niezłą „ zagwozdkę”😂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra jesteś, wrobilas nas.Udalo Ci się, pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  12. Moje typy: 1 sosna, 2 klon, 3 topola, 4 buk, 5 robinia akacjowa

    OdpowiedzUsuń
  13. Trudna dla mnie zagadka, nie odpowiem.
    Szczęśliwego nowego roku!

    OdpowiedzUsuń
  14. Kocham las, bo niemalże w lesie się wychowałam, ale rosły tam popularne gatunki drzew. Co ciekawe rzadko przyglądam się korze drzew, a raczej liściom. Spróbuję, ale to tylko strzały 1. sosna 2. brzoza 3. Topola - osika (nigdy jej nie widziałam) 4. buk 5. wierzba. Basiu Obraz jak zwykle piękny. Pozdrawiam i życzę samego dobra!!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. sosna
    dąb
    buk
    lipa
    akacja

    chyba.
    Wszystkiego dobrego w nowym roku, leciutko mniej już nowym.

    OdpowiedzUsuń
  16. Basiu miałam niezłą zagwozdkę z tymi drzewami. Nie potrafię ich rozpoznać, ale spróbuję: sosna, dąb lub buk lipa, olcha, a to ostatnie to nie wiem.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  17. Tyle spaceruję , ale jak mam odgadnąć to jest problem. Spróbuję 1 sosna , potem dąb , brzoza , buk i akacja. Zacznę teraz baczniej przyglądać się drzewom. Pozdrawiam serdecznie ❄️❄️❄️❄️❄️❄️

    OdpowiedzUsuń
  18. Cieszę się, że serduszko nie zaginęło po drodze :) Basiu jeszcze raz wszelkiego dobra na Nowy Rok :) kora- nie mam pojecia, do lasu daleko :)

    OdpowiedzUsuń