czwartek, 12 listopada 2020

Gościnnie- z przedstawicielem młodego pokolenia.


Niech żyje wolna, niepodległa najjaśniejsza Rzeczpospolita!

Polacy odzyskali niepodległość 102 lata temu. Wolność tak upragnioną, o którą walczono przez dziesięciolecia. Ostatecznie, dzięki Bożej Opatrzności, tytanicznej pracy i ogromnej determinacji, udało się odzyskać własne, utracone niegdyś Państwo. W tym miejscu warto również pamiętać o innych, którzy walnie przyczynili się do powstania Polski z bolesnego upadku. Takim architektem niepodległości mógł być mój albo Twój przodek. Należą im się wyrazy uznania. Scalenie Państwa po 123 latach nieobecności i ujednolicenie spraw społecznych, kulturowych, gospodarczych, formalnych stanowiło czyn niemalże niemożliwy do zrealizowania. Wszystko to w mocno zaznaczonej obecności biedy i braku podstawowych materiałów.

Historia Polski jest bardzo bogata i obfituje w wiele wydarzeń. Bardzo często były to chwile, które nasz Naród tragicznie doświadczały i których wolelibyśmy nie pamiętać. Takie momenty powinny nas nauczyć poszanowania bliźniego, naszych wartości, tradycji, wspólnych spraw i dóbr, słowem - całej Polski. Im dłużej cieszymy się naszą wolnością, tym bardziej mam wrażenie, że to, o co walczyli nasi przodkowie jest coraz bardziej zaniedbane. Przez ostatnie tygodnie starły się ze sobą interesy różnych grup społecznych. Pozornie błahe i oczywiste sprawy z niebywałą lekkością nas poróżniły i sprawiły, że skoczyliśmy sobie do gardeł. Wszystko w imię swojej racji i konieczności udowodnienia, że to inni się mylą. Wiele razy nam mówiono, że zgoda buduje a niezgoda rujnuje. I w ten sposób Polska dalej krwawi codziennymi sporami, a rany zdają się nigdy nie goić. Trudno stać z boku i patrzyć, jak ukochana Ojczyzna cierpi i otrzymuje kolejne ciosy.

Nasza Polska jest jak Matka. Zniesie każdą trudność, problem i zniewagę. Nigdy nie zostanie jednak całkowicie złamana i zniszczona. Powróci silna, zmotywowana i gotowa. Tak samo było z Polską.
W swojej historii przeszła o wiele więcej rozbiorów, niż te znane ze szkolnych podręczników. Zawsze jednak istniała na najtrwalszym ze znanych nośników – w sercach swoich Rodaków. Z takiej mapy nic nie można wymazać.

Wszystkim Czytelnikom życzę wytrwałości w codziennym budowaniu naszej Polski.
Obyśmy nigdy nie zapomnieli o naszej Matce, naszej Ojczyźnie.

                                                                                                                                                                 

Ja, Dumny Polak


Przez dwadzieścia lat pracy naszego Gimnazjum, każda rocznica Odzyskania Niepodległości była dla nas dniem przepełnionym dumą i radością. Szliśmy ze sztandarem szkoły na Mszę św. sprawowaną w intencji Ojczyzny by zaprezentować montaż słowno- muzyczny o naszej pięknej Ojczyźnie. Jednym z Uczniów na przestrzeni tych dwudziestu lat był mój młodszy Syn Kamil. I gdy wczoraj siedziałam zatopiona w rozmyślaniach na temat wielu zmian, które zaszły w ostatnim czasie, właśnie on, niepodziewanie nadesłał tekst z propozycją umieszczenia go na blogu. Byłam zaskoczona, a jednocześnie bardzo dumna, wszak Kamil jest reprezentantem młodego pokolenia wychowanego już w wolnych czasach i bombardowanego przez różnorodne treści. Zamieściłam tekst w oryginale i choć różni nas 27 lat życia, to cieszę się, że taki tekst powstał, bo sama jakoś nie byłam zdolna pisać w obecnej, smutnej rzeczywistości. Wyszperałam z moich zasobów zdjęcia pomnika ku czci bohaterów z lat 1914-18, 20, który fascynował mnie od wczesnego dzieciństwa, gdy mój Tato zabierał małą Basię do Otfinowa na grób swojego Ojca. Spoglądałam wówczas na żołnierza, oczyma wyobraźni widziałam jego waleczność i przepytywałam Tatę o okoliczności powstania pomnika. W tej miejscowości, w której wychował się i wzrastał również mój Mąż znajduje się cmentarz wojenny, jeden z wielu małopolskich miejsc pamięci. Zapraszam do obejrzenia tych moich, bliskich sercu miejsc.

Pozostając w jesiennej zadumie i trosce o tych, którzy aktualnie walczą z ogromnym wrogiem, podstępnym wirusem, życzę Wszystkim dużo zdrowia i umiejętności radowania się każdym dniem...
Na koniec posta " pamiątki" z I wojny światowej na naszym kościele w Oleśnie. Mieszkają tam już ponad sto lat.

28 komentarzy:

  1. Pięknie napisałaś o naszej Polsce. Jestem Polką, jestem patriotką i jestem z tego dumna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny tekst syna. Mój syn co roku jeździł na marsz do Warszawy. W tym roku nie pojechał ze względu na małą córeczkę. Jak słyszę Rotę na marszu to zawsze łzy same płyną do oczu. Mam nadzieję , że będą w przyszłości marsze pełne rodzin , radości i patriotyzmu. Pozdrawiam cieplutko 🇮🇩❤️🇮🇩❤️🇮🇩❤️🇮🇩❤️🇮🇩

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładny tekst. Patriotyzm i duma ze swoich przodków to piękne cechy. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny tekst. Bardzo ładny post. Pozdrawiam serdecznie Basiu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Inne narody potrafią cieszyć się z wolności, rocznice jej odzyskania przeżywają radośnie. Polacy niestety nie przestali walczyć nawet w rocznicę. Nasze miasto wzbogaciło się o piękny pomnik
    "Przed Bitwą Warszawską", ale to co się gdzie indziej działo, po prostu przeraża. Młodzi w końcu pouciekają, a co my wtedy zrobimy ? Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Potrzeba nam tak świadomych, młodych ludzi jak Twój syn Basiu bo mamy z czego być dumni. Szkoda, że ostatnio nasza rzeczywistość jakoś się "nie klei".
    Piękny post, wzruszający. Przesyłam uściski.

    OdpowiedzUsuń
  7. Basiu, gratuluję Ci Syna. Pięknie Go wychowałas. Gdyby tylko takich młodych ludzi bardziej promować, może okazałoby się, że znaleźliby naśladowców swoich postaw społecznych.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniały i bardzo mądry tekst Twojego Syna Basiu.:) Oby jak najwięcej takich patriotów, a mniej podziałów, bo życie jest krótkie i niepewne. Dużo zdrowia i wszystkiego dobrego dla Ciebie i Twoich bliskich.

    OdpowiedzUsuń
  9. Basieńko, możesz być dumna z syna. Ale syn takiej jak Ty matki nie może być inny.
    Uściski.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tylko pogratulować tak mądrego syna. Pięknie Basiu napisane i jeszcze piękniej udokumentowane zdjęciami.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Ładne.
    A zdjęcia świetnie ilustrują. (jak zwykle)

    OdpowiedzUsuń
  12. Młode pokolenie też ma coś mądrego do powiedzenia :). Tylko czasami trzeba go posłuchać.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam wrażenie, że My przestaliśmy się nawzajem słuchać. Przekrzykujemy się bez opamiętania.
    Gdzie są nasze autorytety. Można cieszyć się, że są młodzi ludzie, którzy chcieliby jeszcze kraju żyjącego w zgodzie. Bądź Basiu dumna ze swojego Syna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Pierw się zastanawiałam czy to tekst książki, potem czy to Ty napisałaś wstęp, potem przeczytałam, że to Twój syn. Basiu, ależ on pięknie pisze to po Tobie, jak mniemam. ;) Pogratuluj mu, bo napisał tekst wyśmienity. Oboje piszecie tak, że chce się czytać, choćby nie wiem jaki temat, to chce się czytać. Miło zobaczyć miejsca Ci bliskie. Zawsze, kiedy piszesz o swoim życiu, pokazujesz zdjęcia, mam poczucie, że Ty Basiu naprawdę cenisz życie i żyjesz najlepiej, jak potrafisz, ja również się tego uczę i inspiruję takimi osobami, jak Ty. Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie, zdrówka życzę Ci i Twym ukochanym. Cieszmy się z dobra, którego wciąż ogrom i na bank nie chce ono być zapomniane. Przytulam Cię Basiu mocno. :) <3

    OdpowiedzUsuń
  15. Gratuluję tak mądrego Syna. Świetny post!
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przepiękny wpis, bardzo mądry, ale również jakże ważny tekst! Pozdrawiam i ślę dużo słońca na te pochmurne dni. ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo Wam wszystkim dziękuję za tak ciepłe przyjęcie gościnnego występu Kamila. On również dołącza się do podziękowań.W dzisiejszych czasach bardzo potrzeba ludzi, którzy troszczą się o los Ojczyzny, zresztą taka potrzeba jest w każdych czasach, bo Ojczyzna jest jedna...jedyna...

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękny jest ten żołnierski pomnik.
    Ojczyznę można budować w codziennych drobnych sprawach.
    Życzę tego sobie i wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Gratuluję, cudowny tekst.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Czasem nie doceniamy wrażliwości młodych ludzi, wielu z nich ma podobne przemyślenia i odczucia, ale nie każdy potrafi (albo chce) tak pięknie je przedstawić. Gratuluję Ci, Basiu, mądrego, wrażliwego i odważnego syna. Oby miał wielu naśladowców.
    Pokazałaś nam piękne i wzruszające miejsca. Największe wrażenie zrobiła na mnie tablica z liczbą pochowanych żołnierzy - pół tysiąca młodych (przeważnie) ludzi zginęło w tej okolicy... w imię czyichś ambicji, fobii, żądzy władzy, politycznych układanek... Żadnej wojny nic nie usprawiedliwia.

    OdpowiedzUsuń
  21. Prości ludzie giną na wojnach, a wielcy zaspokoić chcą swoje złe ambicje...
    Starałam się wychowywać wszystkie dzieci, które zostały mi powierzone ( w ciagu 35 lat) w duchu poszanowania polskości. Jak wiadomo, w jednych to ziarno wydało plon stokrotny, w innych mniejszy, ale zawsze starałam się bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  22. Pięknie wychowałaś syna, wartościowy wrażliwy młody człowiek. Młodzież w tym roku pokazuje swoją postawę, ja również przyłączyłabym się do nich (mimo dosadnego języka), gdyby nie obawa przed coroną. Kocham Polskę i Polaków i nie chcę być nazywana wykształciuchem, chcę żyć w kraju wolnym, w którym każdy człowiek się liczy i ma prawo do samostanowienia, nieważne, czy jest katolikiem, czy LGBT, kobietą czy dzieckiem. Każdemu człowiekowi należy się szacunek.
    Ja również przez wszystkie lata byłam nauczycielem i podobnie jak Ty wypuściłam w świat ludzi i mądrych i myślących inaczej, ale zawsze uczyłam umiłowana Ojczyzny, tolerancji i umiejętności słuchania.
    Basiu, rzadko mi się zdarza tak bezpośrednio napisać o swoich poglądach, a nawet jeśli się różnimy, to w blogosferze pozostaję Twoją wierną czytelniczką z pełnym szacunkiem i przyjażnią, bo obie jesteśmy Polkami i Patriotkami.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Zdjęcia Basiu piękne, ale i tekst Twojego Syna wspaniały. Na pewno jako Matka jesteś z niego dumna :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jestem dumna, że jestem matką. Jestem dumna z moich Synów.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dobra współpraca między Tobą a Twoim dzieckiem w celu przeglądu historii Polski i pomnika patrioty. Pozdrowienia z Indonezji.

    OdpowiedzUsuń
  26. Przepiękne zdjęcia niosące przesłanie.. pozdrawiamy! :) Fantastyczny blog.

    OdpowiedzUsuń