niedziela, 5 czerwca 2022

Tym razem znalazłam gałązki tataraku.

W dzień Zesłania Ducha Świętego, a jednocześnie w dzień odpustu w Sanktuarium Matki Bożej Zwycięskiej w Odporyszowie, wspominam z sentymentem dawne pielgrzymki ciągnące do tego Miejsca, a część z nich wiodła przez nasze podwórko. Ludzie chodzili pieszo, więc każdy skrót drogi był ważny. Zmieniły się czasy, są inne środki lokomocji, a Matka Odporyszowska ciągle spogląda z taką samą czułością.

Odporyszowska- Zwycięska

Nie muszę Ci nic mówić
przecież znasz mnie od dziecka
pokazywałam Ci dawno temu
odpustowe pierścionki z czerwonym oczkiem
a Ty spoglądałaś z czułością Matki 
na wszystkie dzieci oczarowane światem kramów
...
ile razy byłam u Ciebie?
pewnie wiesz choć ja nie pamiętam
a każdy raz jest inny
...
i tak piszę swoje życie 
by każdej wiosny
pamiętać o gałązkach liliowca ...
i rozmawiam znów z Tobą
w Sanktuarium pod lipami.                                                                                                                                
             

Ludowy rzeźbiarz, samouk, prekursor szybownictwa, Jan Wnęk, o którym wielokrotnie pisałam, tak oto przedstawił scenę Zesłania Ducha Świętego.
Zgodnie z tradycją kobiet mojej rodziny, przystroiłam mostki wejściowe na posesję, gałązkami tataraku ( w przypadku jego braku, zastępowały go gałązki liliowców), który obficie pojawił się nad brzegami Żabnicy.
Tradycja mówi, że irysy to kwiaty poświęcone Matce Bożej, więc moje ogrodowe piękności doczekały się dziś publikacji.
I ja się próbowałam dostosować do " irysowych" prezentacji, więc namalowałam takie, które nie zwiędną, a zostały przekazane na loterię fantową na rzecz dzieci niepełnosprawnych.
Wiernym Czytelnikom życzę miłej niedzieli i serdecznie pozdrawiam.

18 komentarzy:

  1. Bardzo świątecznie u Ciebie Basiu:) Liliowce cudnie kwitną. Pięknie je ujęłaś na zdjęciach. Obraz zachwyca. Wiersz także:) W naszym regionie stawiamy brzózki przy wejściu do domu - po obu stronach. Tobie również życzę miłej niedzieli:)

    OdpowiedzUsuń
  2. U nas przystrajało się i przystraja brzózkami. Piękne irysy te w ogrodzie i te namalowane, a biały wyjątkowy. Tobie również życzę miłego świętowania. Pozdrawiam serdecznie 🌹🌹

    OdpowiedzUsuń
  3. Kosaćców masz prawdziwą kolekcję i wszystkie są zachwycające, nie widziałam jeszcze kremowego. A irysy z Twojego obrazu nie ustępują urodzie tym ogrodowym.:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Basiu, niech Duch Święty towarzyszy Ci każdego dnia.
    Dziękuję za wszystko.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubie Świeto zesłania Ducha Świetego :) Jestem z NIM w przyjaźni od wielu, wielu lat :) Matka Boża- pełna Ducha Świętego - Jego oblubienica- nierozłączna - cudowne Święto, pełne radości :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja Teściowa kiedyś uważała, że na Zielone Świątki, jak mawiała, trzeba upiec placek drożdżowy.
    Myślę, ze zieleń dobrze oddaje nową jakość życia jaką daje korzystanie z darów Ducha Świętego.
    A irysy masz cudowne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ważne święto również i dla mnie, irysy mają cudowne kolory, każdy inny 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetne masz te irysy i wiersz jak najbardziej na czasie!!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne odmiany irysów, są prześliczne - również te na obrazie. Dobrego tygodnia Basiu:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dziękuję za wszystkie cenne słowa.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepiękne odmiany irysów, śliczne także te na obrazie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. W moich stronach przystrajało się brzózkami i czasami się to jeszcze widuje :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubimy to święto. Szkoda tylko, że w obecnych czasach świętuje się często nieco mniej uroczyście.

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj rześkim powietrzem po deszczu Basiu
    Na szczęście padało dzisiaj, a nie wczoraj:)))
    A irysy jak wiesz również lubię.
    Pozdrawiam zapachem jaśminu, który zakwitł za płotem i tymianku z moich stronek

    OdpowiedzUsuń
  15. Przepiękne odmiany irysów. Wszystkiego dobrego Basiu dla Ciebie i rodzinki.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dawno tu nie byłam Basiu, ale jak zwykle interesująco u Ciebie, pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo Wam dziękuję za wszystkie odwiedziny.

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepiękna kolekcja irysów. Zauważam kolejny brak mojego komentarza. Przypuszczam, że nie tylko mojego. Mam nadzieję, że nadszedł czas i Blogger nie robi już psikusów.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń