sobota, 10 maja 2014

Oprócz Wawelu, Baranowa Sandomierskiego, jest jeszcze...

...tak, tak, Krasiczyn
 Jeden z największych skarbów polskiej architektury renesansowej położony jest na nizinie na prawym brzegu Sanu. Zamek ma kształt czworoboku z wewnętrznym dziedzińcem i 4 basztami (kiedyś bastejami) w narożach: Boską z kopułą, Papieską z attyką w kształcie korony papieskiej, Królewską z 6 wieżyczkami i Szlachecką. Nazwy te oznaczały 4 szczeble w hierarchii władzy: Boga, Kościół, monarchię, szlachectwo. Jest jeszcze jedna, najwyższa wieża kwadratowa zwana Zegarową przy dawnej bramie.
To, co sprawia że zamek krasiczyński jest wyjątkowy to dekoracje sgraffitowe na ścianach. W sumie rysunki tworzone w tynku i skomponowane wg ściśle określonego planu, pokrywały aż 7 tysięcy metrów kwadratowych muru! Przedstawiały one m.in. popiersia cesarzy rzymskich, postacie polskich królów, świętych, przodków Krasickich i sceny myśliwskie.


 Tradycja rodu Sapiehów nakazywała zasadzić dąb po narodzinach chłopca, a lipę po narodzinach dziewczynki. Oto potężny dąb, pamiątka urodzin Kardynała Adama Sapiehy, wielkiego Polaka nazwanego Księciem Niezłomnym, zasłużonego dla Ojczyzny i Kościoła.(Adam urodził się w maju)
Zamek otacza bardzo ładny park, w którym znajduje się malowniczy staw. Ogółem doliczono się tu aż 40 gatunków ptaków i 200 roślin.



Miejsce piękne, warte zobaczenia, bo tam historia wespół z przyrodą budzi pragnienie piękna...

43 komentarze:

  1. Porankiem wycieczka.... Moze kiedys zobacze to cudo na wlasne oczy...
    Serdecznosci
    Judyta

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Basiu. W przepiękną podróż nas zabrałaś, do tego cudne zdjęcia. Na pewno kiedyś tam zawitam. Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne miejsce! Jak będę w okolicy, na pewno tam pojadę! Zdjęcia są piękne, jesteś niezwykła!

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudowne miejsce, piękne zdjęcia Basiu. Byłam tam, dawno temu... Czas wrócić. Oj mamy piękne perełki w naszym kraju... Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  5. zwiedzasz Basiu piękne miejsca.......Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Do Krasiczyna mam stosunek bardzo osobisty :)
    Pięknie tam jest. Par też cudny - choć kiedyś musiał być jeszcze ładniejszy...

    OdpowiedzUsuń
  7. Basiu, dziękuję Ci za ten przecudowny spacer w miejscu, gdzie magia piękna natury łączy się z dostojnością zamku. Cudowne miejsce i chwile... Pozdrawiam i do serca tulę

    OdpowiedzUsuń
  8. Zachęcam wszystkich do odwiedzenia Krasiczyna, dziękuję za miłe komentarze i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. MIŁEGO DNIA CIEPLUTKO.... POZDRAWIAM:) UŚMIECH MEGO SERCA ZOSTAWIAM

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak zwykle magiczne zdjęcia ! Zawsze powtarzam ze Nasz kraj jest naipiękniejszy!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Wooow! Ale mnie zaskoczyłaś tym miejscem i Kraków znam dobrze, Sandomierz także byłam kilka razy, ale w Krasiczynie ani raz, jedynie dzięki temu że tu wpadłam, zobaczyłam cudeńka ;)
    Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za przypomnienie,
    byłem tam w latach 70-tych.

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj Basiu jakie cudowne miejsca - ach pomarzę sobie i tyle buziaki ślę Marii

    OdpowiedzUsuń
  14. Miejsce niezwykłe,nigdy tu nie byłam,może kiedyś będzie mi to dane.
    Zdjęcia piękne i zachęcają do odwiedzin.
    Miłego weekendu Basiu :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Będę Was Kochani jeszcze " nękać" pięknościami naszego kraju...

    OdpowiedzUsuń
  16. Byłam wieki temu. Pobudziłaś Basiu wspomnienia i chęć na ich odświeżenie. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam takie podróże z mutką sentymentu:) Piękne zdjęcia. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  18. Miło było mi razem z Tobą zwiedzić to piękne miejsce:))) Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Budzi pragnienie piekna i pieknem to pragnienie syci,piękne miejsce,warte odwiedzin,tak samo jak wart odwiedzin Twój blog, co niniejszym czynię i z przyjemnościa i ciekawością czynić będę.Pozdrowienia od obolałej blogowej kolezanki.(problemy z kręgosłupem).Do usłyszenia!!!

    OdpowiedzUsuń
  20. Basiu, cudne, dzięki! Chciałabym to zobaczyć na własne oczy :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Zamek jest przecudowny. Szkoda, że stoi w tak feralnym miejscu Polski, przez to był palony i plądrowany przez stulecia. Gdy byłam 6 lat temu wieża w której znajduje się kaplica, nie była została jeszcze udostępniona do zwiedzania. Słyszałam, że później znowu została zamknięta. Szkoda, że nie pokazałaś najstarszego w Polsce miłorzębu, który stoi po lewej stronie zamku. Ten zamek koniecznie trzeba zwiedzać z przewodnikiem, ponieważ większość jego wnętrza, grozi wpadnięciem w otchłań. Na szczęście ostała się przepiękna fasada i dziedziniec.
    Bardzo podobny zamek (chodzi mi o kwadraturę) jednak mniejszych rozmiarów można obejrzeć w Ząbkowicach Śląskich. Jest jednak mniejszych rozmiarów i obecnie znajduje się w nim dom pracy twórczej wraz z hotelem. O tyle malownicze miejsce, że został zbudowany na niskiej górze, na której jest również małe jeziorko. U podnóża góry, niesamowity 1000 letni kościół, dlatego min. że dwu nawowy i obok archiwum Uniwersytetu Wrocławskiego, dodatkowo Muzeum Muzyczne, niestety było nieczynne.
    Piękne foty ja byłam tam w środku lata jednak padało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę zdjęć jeszcze mam, więc poszperam.
      Niestety nasz wyjazd był krótki, a tym terenie jest tyle atrakcji, że potrzeba przynajmniej tygodnia.
      Dziękuję Ci za interesujący wpis i pozdrawiam:-)

      Usuń
  22. Piękne miejsce, warte obejrzenia! Nigdy nie byłam w Krasiczynie, ale myślę, że jeszcze będę:) Dziękuję Basiu, serdeczności zostawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. oj perełka kolejna - uwielbiam te Twoje wycieczki Basiu! fajnie by było tak z Tobą na żywca coś pozwiedzać ;-)))) kusisz - nigdy tam nie była, v hyba trzeba to zmienić :_-))
    pozdrawiam ciepło i dobrego dnia życzę :)))

    OdpowiedzUsuń
  24. Wspaniałe zdjęcia !!! - piękne miejsce - nigdy tam nie byłam, ale mam nadzieję, że zamek krasiczyński odwiedzę - pozdrawiam Basiu serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękne miejsce, aż by się chciało tam pojechać, zdjęcia wspaniałe! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  26. perełka :-) byłam tam piękne miejsce warto zobaczyć

    pozdrawiam niedzielnie :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja również nigdy nie miałam przyjemności zwiedzać tego zamku. Pięknie pokazałaś jego piękno na zdjęciach : )

    OdpowiedzUsuń
  28. Widziałam to piękne miejsce osobiści, gorąco polecam:)Ja byłam jesienią,ale wiosna tam jest również urocza co pięknie pokazałaś na zdjęciach:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Byłaś w Krasiczynie? To niedaleko ode mnie, jakieś 30-40 km! Pieknie tam i okolice też piekne, prawda?
    Pozdrawiam Cię ciepło Basiu!:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następnym razem wstąpię na pewno, ale mi żal...

      Usuń
  30. Piękne zdjęcia, dzięki za taką wirtualną wycieczkę, bo jeszcze nigdy tam nie byłam.

    OdpowiedzUsuń
  31. ciekawy blog;) Co powiesz na wspolna obserwacje?:)
    shootingdiamonds.blogspot.com
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  32. Zamek jest piękny, ale przyznam, że jeszcze w Krasiczynie nie byłam, ale na pewno nie omieszkam:)

    OdpowiedzUsuń
  33. Pięknie uchwyciłaś to wyjątkowe miejsce!!! cudne zdjęcia:) już dawno tam byłam... wróciły wspomnienia rodzinnych wycieczek i pięknych chwil....:)) dziękuję i pozdrawiam serdecznie. Zapraszam na candy na http://www.candyblog.pl/candy/rozdanie-na-otwarcie-candyblog/

    OdpowiedzUsuń
  34. Dziękuję, będę niebawem nadrabiać zaległości:-)

    OdpowiedzUsuń
  35. wyjątkowo piękna podróż dzięki Twoje relacji Basiu...

    OdpowiedzUsuń
  36. Cudowny zamek! Chcialoby sie zakrzyknąć: koronkowa robota! :) I ostatnie zdjęcie cudne, Basiu musisz kiedyś namalowac taki krajobraz!

    OdpowiedzUsuń
  37. masz rację- ostatni kwietnia, a tu kolory jesieni!

    OdpowiedzUsuń
  38. Chętnie odwiedziłabym takie cudne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń