poniedziałek, 17 grudnia 2018

Żeby nie było za późno...

Nie wiem, nie wiem, czy zdołam kogoś przekonać, ale " agitować" będę.
W mojej wiosce, od lat był ustanowiony kanon wigilijnych potraw i nie było mowy, by gdzieś zabrakło kaszy na suszonych śliwkach.
Tę tradycję przejęłam od babci i mamy, gotuję każdego roku na wigilię, ale zimową porą gotuję również " bez okazji, jest smaczna, zdrowa i taka polska...Oto ona wraz z przepisem i propozycją przechowania dłużej.
Pół kilograma suszonych/ wędzonych śliwek bez pestek ( najlepsze są te pachnące dymem) zalać wodą i zagotować, dorzucić kilka goździków, odrobinkę cynamonu, dwa pokrojone drobno jabłka, kopiatą łyżkę miodu, tym razem dałam spadziowy, łyżkę soku z cytryny, szklankę kaszy jęczmiennej, szczyptę soli. Gotować długo na małym ogniu, często mieszając.
Po ugotowaniu można podawać z kleksem dobrej śmietany, posypaną cukrem itp. _
Ponieważ zaplanowałam zawekować ten specjał, w trakcie gotowania go dosłodziłam.
Gorącą kaszę wkładałam do wyparzonych słoików i odwróciłam dnem do góry. Pychota- spróbujcie!
 Choinka w tym roku u mnie biało-czerwona, na stulecie.
Wieczorami zaś błyska kolorowymi światełkami by wprowadzić nastrój radości, wszak jesteśmy już po niedzieli Gaudete.
Mimo świątecznych przygotowań i licznych zajęć, nie może zabraknąć lektury.
Po przeczytaniu rewelacyjnej trzytomówki " Stulecie Winnych", wypożyczyłam kilka książek w świątecznym nastroju.
Poniższą polecam, mimo, że jestem w trakcie czytania.
 I zimę podziwiać zaczęłam, bo dziś powitała mnie rankiem w pięknej szacie.

Wśród tych zimowych widoków znajdują się moje podziękowania za piękne życzenia i karteczki od:
Edytki http://strzepki-okruchy.blogspot.com/ , Marylki https://weekendowerobotki.blogspot.com/, Marysi http://stopchwilka.blogspot.com/

oraz Ewuni http://ogrod-cardmaking-pasje.blogspot.com/ i Iwonki, która do życzeń dołączyła piękny list i Litanię polską mojego ulubionego Poety- ks. Jana Twardowskiego.
Iwonka inspiruje mnie nieustannie do kolejnych " Rozmów z Madonnami".
Bardzo Wam dziękuję za te najszczersze oznaki pamięci.
I serdecznie pozdrawiam w ten przedświąteczny czas.
Wszystkim, którzy tu przybywają życzę wielu pięknych przedświątecznych chwil.

51 komentarzy:

  1. Muszę przyznać, że takiej potrawy nie znałam. Zapewne jest smakowita. Choinkę masz uroczą. Śliczne karteczki dotarły do Ciebie. I ja tą drogą życzę Ci wesołych smakowitych Świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj kiedyś, nawet jeśli wigilijny zestaw u Was jest inny, a zapewne tak jest.

      Usuń
  2. Tej potrawy nie znam i chyba nie za bardzo mogę sobie wyobrazić jak smakuje :) Na wigilię nie zaryzykuję ale tak z ciekawości kiedyś spróbuję.
    Udanego tygodnia Basiu!

    OdpowiedzUsuń
  3. I u nas dzisiejszym zabielilo... Tak pięknie gdyby na święta śnieg spadł... Przepis podkradne. Pierwsze widze... Ciekawa jestem smaku. Uwielbiam sliwki i corcia lubi... Mize nam zasmakuje. U nas nie praktykowany :-(?
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Basieńko, pierwszy raz dowiaduję się o takiej potrawie, a brzmi bardzo kusząco.
    Piękna jest Twoja patriotyczna choinka.
    Ściskam mocno.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znałam tej potrawy. Nie wiem czy podejmę próbę jej zrobienia ale fajnie, że się o niej dowiedziałam :) Wszystkiego dobrego i ja Tobie życzę :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Zachęcam w czasie poza wigilijnym, w miejsce niezdrowych słodkości.Jest smaczna i składa się ze zdrowych produktów, jest przyjazna dla układu pokarmowego:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też nie znam tej potrawy. Wszystkie potrawy wigilijne chociaż są postne to smakują wybornie.
    Twoją wypróbuję w innym czasie. Choinki już mam kupione. Jutro zacznę je ubierać.

    Droga Basiu!
    Życzę Tobie i Twojej rodzinie radosnych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia.
    Bądźcie błogosławieni mnóstwem miłości od tych którzy są dla Was najważniejsi:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawie brzmi ta kasza. I ciekawe czy moja rodzina w niej zasmakuje. Sprobuje ale juz po Swietach

    OdpowiedzUsuń
  9. A to ciekawostka, nie słyszałam o tym wcześniej. U nas na Śląsku robi się moczkę - potrawę wigilijną zupełnie nie znaną w innych rejonach Polski...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Smakowity przepis, nigdy jeszcze takiej kaszy nie jadłam,ale pokuszę się o jej zrobienie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. śliwki lubię,kaszę lubię cynamon uwielbiam...........zatem nowy przepis do wyprubowania

    OdpowiedzUsuń
  12. A takiej potrawy jeszcze nie znałam. Kasza ze śliwkami musi być ciekawym połączeniem. Śliczną masz choinkę. U mnie jeszcze wszystko jest na etapie przygotowań do przygotowań :). Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. U Ciebie Basiu już pachnie Świętami. I jakie cudne te oszronione drzewa. U nas już dwa dni mamy śnieg, oby dotrwał do Bożego Narodzenia. Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. święta tuż tuż, to się czuje u Ciebie, nawet na blogu :) a ja nie tylko zachwyciłam się wnętrzem, przepisem, pięknymi zdjęciami, ale Twoimi pięknymi pazurkami i pierścionkiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten pierścionek wybrał dla mnie mój Wnuk gdy miał dwa latka😍Stwierdził że babcia by dobrze w nim wyglądała wiec dziadek musiał go " powiększyć" No w sklepie była tylko s- ka😁 Dlatego jest taki cenny❤️

      Usuń
  15. O takiej potrawie nigdy nie słyszałam, ale skoro lubię kulinarne nowości, to spróbuję.Choinka śliczna, widoczki też, no i świąteczne kartki i upominki o szczerej sympatii świadczą.

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny przepis , wegetariański jakby nie było , a więc zdrowy :-)
    U nas też taka delikatna zima, ale ja to zimy nie lubię, wolę lato :-)
    Pozdrawiam serdecznie i świątecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zima też ma swoje uroki 😆

    OdpowiedzUsuń
  18. Basiu, nie znałam tej potrawy, ale uwielbim kaszę i suszone śliwki, więc chętnie wypróbuję !
    Pięknia choinka i cudowna atmosfera Świąt !
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie znałam tej potrawy, aż się zdziwiłam. hehe Bardzo chętnie ją spróbuję i po opisie myślę, że mi bardzo zasmakuje, bo też ja lubię takie nieco inne potrawy.

    Tylko pozazdrościć takiej zimy, u mnie już śniegu tylko resztki, no a tak usilnie go proszę, by zawitał do mej mieściny. :D Śliczne kartki dostałaś, choinka jest przyozdobiona w cudne śnieżynki. Niech ten czas przedświąteczny będzie pełen magii i ciepełka w sercu. :*****

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie pamiętasz Basiu jak się taka kasza nazywa? Kubki smakowe i upodobania wzrokowe chyba nam się kształtują w dzieciństwie. Śląska moczka z piernikiem i migdałami, ani kutia mi nie pasowały, ze względu na ich rzadkie konsystencje. Kasza wygląda apetycznie, jakby z czekoladą, a jednak bez cukru. Wypróbuję Twój przepis zwłaszcza,że nie ma w tym daniu niczego, co by mogło zaszkodzić komukolwiek z mojej rodziny.Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moczka to zupełnie coś innego i znana jest na Śląsku. Natomiast małopolska potrawa nazywa się kaszą na śliwkach. Ciemny kolor dała duża ilość śliwek i miód spadziowy oraz długie gotowanie.

      Usuń
  21. Basiu:)jestem akurat w trakcie czytania "Stulecia Winnych" i mam taki mętlik w głowie:)tyle złego nas spotykało przez lata i wciąż niczego się nie nauczyliśmy:)Ostatnio mam szczęście do książek które mną wstrząsnęły:)
    ps:nigdy nie jadłam takiej kaszy:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko Ty znasz tyle kulinarnych nowości że o ten temat podejmiesz na pewno.

      Usuń
  22. Na pewno ta kasza ze śliwkami jest pyszna. Sam opis przygotowania pobudza kubki smakowe.
    Najlepsze są te smaki, które kojarza sie nam z dzieciństwem ,z domem rodzinnym...U mnie to grzybowiki, czyli smazone pierozki z farszem grzybowym. I kompot śliwkowy. Wszystko właściwie co sie zrobi na świeta jest pyszne i wyjątkowe. Aż dziw, bo przecież czasy sie zmieniły i w sklepach pełno wszystkiego a jednak wigilia i przypisane jej potrawy mają w sobie inny czar...

    OdpowiedzUsuń
  23. Basieńko dziękuję za przepis,oczywiście że nie jadłam nigdy takiego świątecznego dania,kusisz by spróbować...może
    Wszystkiego co najpiękniejsze życzę Tobie i Twojej rodzinie w ten świąteczny czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Małgosi i wszystkim którzy składają te piękne życzenia 😘

      Usuń
  24. Ja również nie znam tej potrawy, ale tradycje rodzinne należy pielęgnować.
    Wesołych świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Takiej potrawy nie spotkałam dotąd, ale bardzo lubię wszelkie kasze, więc może się skuszę;) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Przepis mnie zafascynował i piszę tu i teraz, że go uczynię, już jak instrukcję czytałam, to mi ślinka...wiadomo co :) A mała Twoja wioska nie jest przypadkiem na Podkarpaciu ;)? I ostatnie pytanie, czy kasza na śliwkach się jakoś inaczej nazywa:)?
    Dobrej nocy :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Kasza na suszonych sliwkach wyglada przepysznie. To potrawa dobrze mi znana, ale nie wiedzialam ze mozna ja wkladac do sloikow. Piekna choinka i bardzo nastrojowa zima.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W poprzednich latach mroziłam w pojemniczkach a teraz zawekowalam.

      Usuń
  28. Ja nie znam tej potrawy, ale fajnie, że masz Basiu takie cudowne u siebie tradycje.
    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nigdy nie jadłam takiej potrawy.
    A czy wiesz Basiu, co to jest moczka?
    Ona też koniecznie musi być na wigilii.
    Pozdrawiam Cię bardzo ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam ucznia który przeniósł się do nas ze Śląska i ostatnio nam wyjaśnił co to kest moczka lubiłabym 😄

      Usuń
  30. Basiu prześlicznie ubrana choinka, cudne dostałaś kartki i ciekawy przepis Twojej potrawy , moje ulubione składniki :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Magia Świąt dopada każdego. Nastrój, jaki sami tworzymy jest nie do opisania. Każdy dom ma swoje tradycje. Twoja potrawa świąteczna z kaszą i śliwkami bardzo mnie zaciekawiła. Kusi mnie, żeby zrobić, ale chyba na Nowy Rok. Ślinka cieknie na sam widok.
    Basiu, przesyłam Ci dużo promyków słońca :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Z okazji świąt życzę Ci wszystkiego najlepszego!

    OdpowiedzUsuń
  33. Mniam, mniam, super, w dodatku kasza jaglana bardzo zdrowa. Od razu weselej jak się człowiek naje, hehe Wesołych Świąt życzę Basiu :-)

    OdpowiedzUsuń
  34. Piękne zdjęcia zimy ^^ Zdrowych i spokojnych świąt!
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  35. przepiękny, przedświąteczny klimat u Ciebie i śliczny kawałek zimy :) życzę Ci wspaniałych Świąt w ciepłej rodzinnej atmosferze :)

    OdpowiedzUsuń