wtorek, 3 grudnia 2013

Cudzoziemka od trudnych zawodów...

Moja Patronka, Św. Barbara w tradycji chrześcijańskiej opiekuje się trudnymi zawodami, tymi, które są niebezpieczne, a szczególnie znana jest jako opiekunka górników. Jest też patronką dobrej śmierci. Jej pomocy w litanii wzywali Powstańcy Warszawscy. W ikonografii przedstawiana jest z gałązką palmy i mieczem- atrybutami męczeństwa, ponieważ poniosła śmierć za wiarę z ręki ojca poganina, 4 grudnia 305 r, z Kielichem i Hostią w dłoni- symbolami eucharystycznymi, z wieżą w tle, w której była więziona z rozkazu ojca.

 Jej wizerunek malowało wielu artystów malarzy.

 Oto jeden z bardziej słynnych- rysunek Jana van Eycka.

Kiedy kończyłam geodezję na krakowskiej AGH nikt nie przewidywał, że figura Świętej, dłuta artysty rzeźbiarza Stefana Zbigniewicza  ( zamordowanego w Auschwitz), umieszczona na dachu uczelni na tydzień przed wybuchem II wojny światowej, a usunięta na długie lata przez hitlerowców i komunistów, powróci na swoje dawne miejsce.Po odzyskaniu wolności replika posągu, poświęcona w 1999 r. przez Jana Pawła II powróciła na dach budynku A-0, jako symbol nauki i opieki św. Barbary nad studiującymi kierunki techniczne.
Imię Barbara pochodzi z jęz.gr.( barbaros oznaczało kogoś, kto nie mówi po grecku), potem słowo to przejęli Rzymianie i stało się określeniem  cudzoziemca. W polskim kalendarzu imion pojawiło się w połowie XIV w, zaś od początku XVI w. zaczęto używać formy Basia.
Mój brat, który wybrał to imię dla mnie, ponad pól wieku temu, nie potrafi uzasadnić dlaczego!
A ja jestem niesamowicie dumna z tego imienia, bardzo mi się podoba i nie wyobrażam sobie, bym mogła nosić inne:-)
 W tradycji, w święto św. Barbary wkłada się ziarnka zboża i gałązki czereśni lub wiśni do wody, które mają zakwitnąć na Boże Narodzenie.  Są to gałązki św. Barbary.


Wczoraj otrzymałam piękny prezent, w sam raz na imieniny od naszej wspaniałej Bożenki z bloga" Tu mieszka miłość". Zupełnie bezinteresowny i dlatego tak bardzo mnie ucieszył. Bożenka wie, że podobają mi się jej podusie, wie, że lubię aniołki, więc przysłała mi te śliczności.
Bardzo Ci Bożenko dziękuję. Ozdobiły one już wczoraj mój pokój, jesteś wspaniałą koleżanką!

A wszystkim Barbarom i Basiom, Barbarelkom i Baśkom, Basiulkom i Barbarkom życzę wiecznej radości i szczęścia, bo Baśki mają pogodę ducha wpisaną w osobowość!

58 komentarzy:

  1. Witaj Basiu, moja imienniczko. Z okazji jutrzejszego naszego święta życzę Ci wiele łask Bożych, zdrowia, wszelkiej pomyślności. U mnie też post o Barbarze. Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. :) Miło ... :D Dobra mykam :P A nie łazikuje po blogach (nie żebym bardziej lubiła sprzątanie, ale niestety jak mus to mus :P)

    OdpowiedzUsuń
  3. To jako ciekawostkę dorzucę Ci obraz znad morza http://www.diecezja.gda.pl/obiekty_img/1076_7.jpg Okazuje sie, że św. Barbara jest też patronką górników naftowych i pracowników rafinerii (chyba?) i nad morzem również obchodzona jest "Barbórka"!
    Wszystkiego naj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, mój syn pracuje w gazownictwie i jutro świętują!
      Dzięki za stronkę, zobaczę zaraz!

      Usuń
  4. Sliczny dziś post Basiu napisałaś jaw iem ona jest głównie patronką górników ale pięknie opisałas no i gratuluję ci prezentu takiego od serca bo Bożenka jest wspaniała to ja również o tym wiem pa buziaczki Marii

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystkiego najlepszego Basieńko!Zawsze bardzo podobało mi sie to imię i mam z nim same dobre skojarzenia!:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, Ty też masz piękne, rzadkie imię!

      Usuń
  6. Miłey prezent takie od serca sa najlepsze :)
    Basiu wszystkiego dobrego usmiechu i zdrówka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z okazji imieninek, życzę spełnienia marzeń i dużo uśmiechu:)

    OdpowiedzUsuń
  8. wszystkiego dobrego z okazji imienin :)
    cudowną masz patronkę :))

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszystkiego najlepszego pogody ducha i spełnienia marzeń

    OdpowiedzUsuń
  10. no pięknie dziękuję i nawzajem :))

    OdpowiedzUsuń
  11. przepiękny post Basiu ...
    miałam pisać o tym samym ale cieszę się że przeczytałam u Ciebie o naszym imieniu ...
    dziś Cię pozdrawiam a z życzeniami wpadnę jutro :))))

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja już Basiu życzę Ci żeby Twoje życie było piękniejsze od Twoich poezji:-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Na drugie mam Barbara,a mało brakowało że na pierwsze:)mama chciała Basię,ale tato chciał Bożenkę a że on szedł mnie zapisać w urzędzie ,zrobił po swojemu i taj jestem Bożena Barbara:)))To nasze porozumienie dusz kazało mi zrobić prezent dla Ciebie i wysłać go właśnie teraz i całuję Cię serdecznie życząc pięknego dnia jutro:)))))

    OdpowiedzUsuń
  14. Cieszę się Bożenko, że po części jesteś Basią! Inicjały te same. Jeszcze raz Ci dziękuję za przemiły upominek, który sprawił mi tak wiele radości!

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniały post, a Tobie Basieńko samych prostych dróg , kochających ludzi i mądrej , dojrzałej młodzieży ,pozdrawiam dusia

    OdpowiedzUsuń
  16. ojej Basiu! Kochana! Dzięki za przypomnienie o tak ważnych imieninach! Moja siostra też jest twoja imienniczka, a kompletnie o tym zapomniałam! to cud, ze wlazłam do ciebie dziś jeszcze na bloga:)
    Basieńko tobie tez zycze wszystkiego najlepszego, by twoje pasje kwitły, bys miała wokół kochających cię ludzi i wielu blogowych przyjaciół, że o zdrowiu nie wspomnę! całuski moja kochana! ja wpadam nieregularnie, ale zawsze nadrabiam i jesteś zawsze w mojej pamięcie, uwielbiam twoje zdjęcia, twoja twórczość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wie, wiem, Aga, ale jak już wpadasz to konkretnie- lubię tak i cieszę się, że ja mogę do Ciebie wpadać, Twój blog należy do moich ulubionych!

      Usuń
  17. Basiu kochana ,
    Posyłam Tobie wiązankę najpiękniejszych życzeń Imieninowych:
    długich lat życia, szczęścia, dobrego zdrowia i sił,
    powodzenia w pracy i całym życiu.
    Spełnienia najskrytszych marzeń,
    realizacji dobrych zamiarów i planów.
    Pogody ducha, nadziei w lepszą przyszłość
    oraz wszelkiej pomyślności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basieńko: szczęścia w najpiękniejszym wymiarze!

      Usuń
  18. wszystkiego najlepszego z okazji imienim....:-)

    OdpowiedzUsuń
  19. I tu kochana Basiu również ci się wpisuję w dniu twych imienin wszystkiego najlepszego zdrowia spełnienia marzeń tych najkrytszych i oby zawsze ci słońce świeciło buziaki ślę Marii z rodziną

    OdpowiedzUsuń
  20. Wszystkiego Najlepszego życzę w tym pięknym dniu

    OdpowiedzUsuń
  21. Basiu, wszystkiego co najpiękniejsze, co zamyka się słowie: szczęście!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczęście ukrywa się w drobiazgach dnia codziennego!

      Usuń
  22. I ja składam Tobie życzenia,szczęście,radości,spelnienia marzeń i planow a Twoją Patronka niech czuwa nad Tobą przez wszystkie dni roku.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo dziękuję i życzę Tobie wszystkiego co najlepsze Barbórko :) Basia

    OdpowiedzUsuń
  24. Basiu droga ! Dużo szczęścia, uśmiechu i ogromnego słońca na Twoim niebie ;))))

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękny post, Basiu, wspaniale, że brat tak trafnie wybrał Ci imię...:) Spełnienia marzeń i samych pięknych chwil, niech zło Cię omija, a szczęście i radość puka do drzwi każdego dnia...
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  26. Basiu, wszystkiego dobrego!!!

    OdpowiedzUsuń
  27. W końcu mogę dodawać komentarze :) Cieszę się bardzo, bowiem mam dla Ciebie, Basiu, moc serdecznych życzeń, wszelkiego dobra, błogosławieństwa Bożego na każdy dzień, uśmiechu, słońca nad głową i szacunku otoczenia... i dużo, dużo więcej, a nade wszystko moc całusów miła przyjaciółko <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadziu, dziękuję potrójnie, komentarz, karteczka, cytaty...

      Usuń
  28. Wszystkiego najsereczniejszego,najwspanialszego z okazji Twojego święta:)samych pięknych i radosnych chwil w życiu:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Prawie bym nie zdążyła, a tu dziś Barbórka!! Wszystkiego najlepszego, a szczególnie zdrowia i dużo radości z każdego dnia. Basia to bardzo ładne imię, kilka moich koleżanek je nosi, ale w rodzinie nie mam żadnej Basi. Za to siostrzeniec w ten dzień się urodził, też muszę szybciutko życzenia złożyć. Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było popularne imię w moich czasach, dziś mniej!

      Usuń
  30. Imię Basia, podobało mi się od zawsze, niestety, posiadam inne i dlatego od zawsze, tak chciałam dać na imię, swojej ( ewentualnej ) przyszłej córce. Marzenia sobie, a życie sobie, gdy się urodziła najstarsza, w domu już mieszkała jedna Basia, więc tatuś wymyślił jej inne imię. Drugie dziecko, to też córka, w tym czasie już się przeprowadziliśmy, więc druga córka ma na imię Basia i w ten sposób, dopięłam swego :D
    Basieńko Kochana, bądź dalej taka, jaką jesteś, dobra, ciepła, pogodna, pełna humoru, powagi i mądrości życiowej w jednym, pełna tego, co w danej chwili jest potrzebne, utalentowana, rozsądna, matka - nauczycielka - przyjaciel. Jesteś cudowna, życzę Ci dużo zdrowia, bo miłości i optymizmu Ci nie brak.
    Imieninowe buziaczki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Bożenko za ciepłe słowa, ze zdrowiem masz rację, mogłoby być lepsze..Uściskaj Basię ode mnie, na pewno jest pogodna:-)

      Usuń
  31. Basiu niech otacza Ciebie wszystko co piękne i wspaniałe.
    Niech zawsze świeci dla Ciebie słonko.
    Życzę byś na swojej drodze spotykała samych wspaniałych ludzi ,z którymi będziesz mogła dzielić się swoją mądrością i radością życia.
    Niech wiedza jaką posiadasz kiełkuje w sercach młodych ludzi wchodzących w świat dorosłych.
    Dużo zdrówka i spełnienia marzeń.
    Serdecznie pozdrawiam,Gośka.

    OdpowiedzUsuń
  32. Cudna patronka, uwielbiam takie prezenty od serca, Twój jest wspaniały - gratuluję ;)

    OdpowiedzUsuń